top of page

הרצועה ואני

במהלך הטיול עם הכלבים שלנו אנחנו במפגשים תמידיים – הכלבים שלנו במפגש עם כלבים, חתולי רחוב או זרים שמצקצקים להם (איזה מעצבן זה), ריחות טעמים ועוד, ואנחנו עם העולם שלנו, עוצרים ברמזורים, עוברים ליד אנשים זרים או נפגשים עם חברים, ועוד. איכות וסגנון המפגשים האלה כמובן תלויים בסביבה ובזמן ובמצב הנפשי, הפיזי והרגשי, גם שלנו וגם של הכלבלבים.


כשאנחנו לא מבחינים באיכות המפגש או בצורה, אני מתכוון בעיקר למה שהכלב אומר לנו לגבי המפגש, אנחנו מפספסים את ה"אופציית יציאה שלנו" מהסיטואציה. הם מדברים איתנו המון יצורי הפרווה אלה, הם יוצרים איתנו קשר על בסיס קבוע, ואם יש מפגש בלתי רצוי לרוב לא נשים לב ונגיב מאוחר מידי אם בכלל, ואז נפעיל יותר לחץ עלינו ועל הכלב.


כשאנחנו מפעילים לחץ אני מתכוון למתיחה המפורסמת של הרצועה, שניים שלושה סיבובים של פרק כף היד ומשיכה, הכלב מיד מרגיש את המתח הזה גם עם ברתמה וגם עם קולר, והלחץ שהוא מרגיש מאיתנו הוא משדר כלפי הסביבה.


הכלבים שלנו משתמשים בכל גופם כדי לדבר איתנו, עיניים, אוזניים, פה, זנב ובכלל מנח הגוף, וברגע מפגש הם מגיבים מיד או לפחות ככה זה נראה לנו, אבל הם קולטים את הסיטואציה הרבה לפנינו. לדוגמה יש כלבים שקופאים ומחכים לראות מה הצד השני עושה ומלקקים שפתיים (סימן הרגעה שלהם), יש כלבים שבמפגש כלבי הם יורדים נמוך ואפילו נשכבים על הגב בבטן חשופה ויש כאלה שירוצו קדימה כדי לשחק ולהיפגש כמה שיותר מהר. וכמובן שכל סיטואציה הכלב יכול להגיב אחרת, כלב שפעם נשכב נמוך פתאום ירוץ קדימה, תלוי מי או מה עומד מולו.


ואז מגיעה התגובה שלנו, אנחנו לא קוראים מה הכלב אומר (לפעמים גם לא כל כך מסתכלים עליו) אלא מסתכלים על הכלב השני ומגיבים כמו שאנחנו רגילים להגיב ומוסיפים לחץ על הכלב שבכלל לא מוכן לזה. נגיד שני כלבים הולכים ומתקרבים אחד מול השני, אחד רצועה רפויה והשני בליפוף ומתיחה, ופתאום יש מתח באוויר. מפגש שיכול להתחיל בכיף ובחקירה, הרחות ישבנים, לקלוקים ושלום שלומים, נגמר בהתפרצות משותפת של לחץ, כי גם הכלב עם הרצועה הרפויה חש במתח הכולל. הכלבים מסנכרנים את התנהגות שלהם עם התגובות של הבעלים.


במפגשים כאלה עם העולם, כדאי לעצור רגע ולהסתכל על הכלב ועל הסיטואציה ובמקום למשוך או להגיב באימפולסיביות, לראות איך הוא מגיב ולתת לו את האפשרות לנצל את המפגש לטובתו. אם הוא בוחר להסיט מבט או לעצור או אפילו למשוך קדימה, שווה לראות לרגע לאן זה יוביל כי יש מפגשים שיכולים להוליד חברות נפלאה אם אנחנו לא היינו מתערבים.









24 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page