top of page

שלוש ארבע ו...

משחק הוא דבר מדהים, הוא חוצה גזעים, מינים, גדלים וגילים, כולם אוהבים לשחק. מהזקנים שמתרוצצים להם באיטיות מחושבת, עד לגורונים חסרי התקנה הרצים בחוסר פרופורציות לכל עבר, כולם נהנים ולנו לפעמים עולות שאלות.


נתחיל מזה שלמשחק יש מלא תועלות, המשחק משפר ומייצר גמישות מחשבתית ויצירתיות, ויותר מזה הוא מייצר קשרים חברתיים ומשפר יכולת אישית, מדהים. אז לדוגמא המשחק משפר לכלבלבים שלנו כל מיני רצפי התנהגויות כמו מארב, איגוף ותפיסה. בנוסף לקשר החברתי שהם יוצרים הם מלמדים אחד את השני איך לשחק ובכלל איך להשתפר במשחק משותף.


נכון שלפעמים המשחק יכול להישמע מאוד אגרסיבי ולהרגיש מאוד אמיתי, ואולי גם יכול להיות לנו מאוד מלחיץ בסיטואציה, אבל רק במקרים מעטים המשחק הופך לרציני. הכלבים משתמשים בגרון שלהם כדי לשנות תדרים, הגרגור המשחקי הוא בתדר גבוה יותר ובקצב, שלא כמו נהמת אזהרה מונוטונית מתמשכת, הכלבים מזהים את התדרים הגבוהים ומסמנים אחד לשני שהם במשחק.


כדי שכוונות המשחק יהיו ברורות עוד יותר, הכלבים גם עושים תנועות מסוימות, כמובן שקידת המשחק היא הברורה לנו ביותר, אבל לכלבים שלנו יש עוד המון סימנים המעידים על כוונת משחק, והשילוב בין הקולות לבין מנחי הגוף, מאפשר להם להמשיך לשחק בכיף לאורך זמן ולשמור על אווירת משחק, אפילו אם המשחק נהיה קצת אינטנסיבי.


יש גם רגעים מאוד יפים, מידי פעם אחד הצדדים "מוותר" לצד השני ונותן לו לנצח, אפילו אם זה לא תואם את החיים האמיתיים, אולי נראה דוג דה בורדו עצום נשכב על הגב וחושף בטן בהירה מול צ'יוואווה האימתני.

הכלבים מבינים שהם יוצרים מציאות שתתאים למשחק.


כל כלב אוהב לשחק בדרכו שלו, יש כלבים שאוהבים לצוד ולארוב, יש כלבים שאוהבים לנשנש צווארים ויש כלבים שאוהבים לרוץ ולרדוף. אבל גם אם שני כלבים אוהבים לשחק אחרת, הם מלמדים אחד את השני לשחק, ולא רק שמשחק כיף לשני הצדדים גם חברות מתחזקת.



וכשהמלט הרועה גרמני בלגי שלי נשכב על הגב ונותן לג'ולי הכנענית לנשנש אותו בקולות אימתניים קטלנים, אני יודע שהם נהנים מאוד, ואני... לפעמים אני מצטרף אליהם ונובח קצת כדי שישחקו איתי גם.



מבוסס על


‘Beware, I am big and non-dangerous!’ – Playfully growling dogs are perceived larger than their actual size by their canine audience, by Anna Bálint a, Tamás Faragó b, Antal Dókaa, Ádám Miklósi a,b, Péter Pongrácz a, Applied Animal Behaviour Science, 148 pp. 128–137,(2013)


35 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page